Scenariusz lekcji plastyki dla klasy IV Opracowała Danuta Chałupka
Przedstawiam Państwu scenariusz lekcji z plastyki poruszający zagadnienie kompozycji rytmicznej. Lekcja wykorzystuje metody aktywizujące / praca w grupie, metoda ekspresji artystycznej /.
Temat : KOLOROWE KROKI
Lekcja wykorzystuje metody aktywizujące.
Cele ogólne : - wprowadzenie pojęcia kompozycja rytmiczna - zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami rytmu w dziele sztuki - uświadomienie uczniom analogii między rytmem w plastyce i rytmem w muzyce - doskonalenie umiejętności posługiwania się technikami graficznymi - kształcenie umiejętności pracy w grupie - stworzenie możliwości korzystania z ekspresji plastycznej
Cele operacyjne : Uczeń : - zna i rozumie zasady kompozycji rytmicznej - potrafi rozpoznać kompozycję rytmiczną - potrafi stworzyć kompozycję rytmiczną wykorzystując przecierki / frotaż / oraz inne odbitki graficzne - widzi analogię między rytmem w plastyce i muzyce - posługuje się ekspresją plastyczną - potrafi współpracować w grupie
Metody pracy : pogadanka dydaktyczna, prezentacja, wykonanie ćwiczeń teoretycznych w grupach, działanie muzyczno – ruchowe, wykonanie pracy plastycznej.
Formy pracy : praca w grupach, praca indywidualna.
Materiały i środki dydaktyczne : utwór muzyczny - rytmy murzyńskie, indiańskie lub inne / magnetofon, płyta / ; plansze, reprodukcje dzieł i prace plastyczne przedstawiające różne rodzaje kompozycji rytmicznej ; kolorowe kartki do ćwiczeń teoretycznych ; podręcznik. Materiały i narzędzia uczniów: stare buty z podeszwą o ciekawej fakturze, brystol lub szary papier, kolorowe tusze, farby plakatowe, pędzle, tłuste pastele, kartki formatu A3, klej nożyczki.
Technika : frotaż i inne odbitki graficzne.
Przebieg zajęć :
1. Powitanie. 2. Podział uczniów na kilka grup, wybór liderów. Każda grupa dysponuje jednym arkuszem brystolu lub szarego papieru. Przygotowanie warsz - tatu pracy. 3. Zapoznanie uczniów z celami lekcji. Zapisanie tematu lekcji do zeszytu. 4. Krótka pogadanka - przypomnienie wiadomości o kompozycji. 5. Pokaz plansz z przykładami kompozycji rytmicznej / nauczyciel nie podaje jeszcze nazwy tej kompozycji /. Zadaniem każdej grupy jest napisanie w paru słowach co charakterystycznego daje się zauważyć w tych przykładach. Liderzy odczytują spostrzeżenia członków swoich grup. Wspólne konkluzje. 6. Nauczyciel wyjaśnia ostatecznie na czym polega kompozycja rytmiczna pokazując przykłady rytmu w dziełach malarstwa, rzeźby i architektury / reprodukcje /. Zapisanie do zeszytu notatki : Kompozycja rytmiczna – regularne, miarowe powtarzanie się w określonym porządku elementów formy. W zależności od liczby użytych elementów, rytm może być pojedynczy, podwójny, potrójny i złożony. 7. Każda grupa dostaje kartki ze schematami różnych kompozycji. Zadaniem uczniów jest wskazać kompozycję rytmiczną. Liderzy pod - noszą właściwą kartkę w górę. 8. Poszczególne grupy próbują wyklaskać poznane rodzaje rytmów. 9. Nauczyciel zwraca uwagę, że z rytmem można się spotkać również w muzyce i tańcu, rytmiczne mogą być kroki. 10. Zainspirowanie uczniów tańcem wykonanym przez specjalnie zapro - szoną na lekcję, szkolną grupę Cheerleaders. 11. Wszyscy uczniowie stają w kole i trzymając się za ręce wykonują rytmi - czny taniec w takt utworu muzycznego. Każde dziecko wymyśla własne kroki. 12. Wytłumaczenie zadania plastycznego do wykonania w grupach - stworzenie dowolnej, wspólnie wymyślonej i uzgodnionej kompozycji rytmicznej. Etapy pracy : a) przyłożenie kartki do podeszwy buta i wykonanie odbitki frotażowej za pomocą tłustych pasteli; powtórzenie czynności z wykorzystaniem różnego obuwia ; wycięcie odbitek i zachowanie ich jako elementów do stworzenia kompozycji rytmicznej na brystolach. b) każda grupa maluje w dowolnym kolorze podeszwy butów / farba plakatowa /, a następnie odbija na brystolu tak, aby stworzyć wymy - ślony wcześniej i ustalony wspólnie rytm ; wykorzystuje również odbitki frotażowe naklejając je w odpowiednim miejscu. 13. Ewaluacja : - analiza prac zestawionych razem / np. na podłodze /, przypomnienie zadania plastycznego - wybór najlepszych prac; ocena prac - podsumowanie oraz wypowiedzi uczniów na temat zajęcia. 14. Uporządkowanie stanowiska pracy. 15. Zadanie pracy domowej / praca z podręcznikiem /.
|